Kommunikációs modell

Carl Rogerst (1902-1987) a humanisztikus pszichológia, és a pszichoterápiás kutatás egyik atyjának tekintik. A személyiség és az emberi kapcsolatok egyedi, személyiségközpontú megközelítése fűződik nevéhez. Ezt a megközelítést számos területen alkalmazzák: A pszichoterápiában – kliens központú tanácsadás és terápia, az oktatás egyes területein – diákközpontú tanulás, illetve számos kommunikációval foglalkozó iskola és csoport munkájában. Rogers még a dél-afrikai és észak-írországi konfliktusokkal is foglalkozott.

Carl Rogers

Rogers a feltétel nélküli pozitív elfogadás módszerét tanította, mely szerint egy személy elfogadása a személy alapvető értékeinek kétségbevonása nélkül kell, hogy történjen. A személyiség fejlődését illetően olyan alapelveket vázolt fel, melyek szerint a legfontosabb az én-fogalom kifejlődése, és a teljes mértékben megkülönböztetett én fejlődése. A fejlődés során kulcsfontosságúnak tartotta a pozitív elfogadást.

Akik pozitív elfogadást nyújtó környezetben nőnek fel, esélyük van a teljes – jó értelemben vett – önmegvalósításra. Akiknek a környezete nem biztosít pozitív elfogadást, csak akkor érzik magukat értékesnek, ha megfelelnek az elvárásoknak, amiket mások állítanak fel számukra.

Thomas Gordon (1918-2002) Carl Rogers követője volt. Saját tapasztalatai, kutatásai, és Rogers munkássága alapján dolgozta ki saját kommunikációs módszerét. Felismerte az erőszakmentes konfliktuskezelés jelentőségét, valamint a rendszeres és nyitott kommunikáció szükségességét, és kidolgozott egy, a mindennapokban használható kommunikációs modellt. (Gordon modell)

Thomas Gordon

Könyvei világszerte megjelentek, magyarul Szülői Eredményesség Tréning (P.E.T.), Tanári Eredményesség Tréning (T.E.T.), Vezetői Eredményesség Tréning (V.E.T.) címen.

Magyarországon a Gordon modell tanítása több mint 20 éves múltra tekinthet vissza, és a magyar szakemberek több könyvet is kiadtak a Thomas Gordon céljait és munkásságát továbbgondoló szellemben. Mind az egyéneknek szóló, mind a közösségeket megcélzó (pl. vállalatok, egyesületek, oktatási intézmények) képzések területén jelentős munka zajlik a mai napig.

A kommunikációs modell eszközeihez kapcsolódtak az idők folyamán az emberi játszmák tanulmányozása során szerzett ismeretek, az emberi kapcsolatokat leíró Tranzakció analízis (TA), a szülői hatásokat és befolyást tanulmányozó sorskönyvi parancsok leírása, és számos önismereti eszköz.

Szeretni, jól szeretni, megismerni és elfogadni, ez a néhány szó foglalja össze legjobban a kapcsolatot értékelő hozzáállást. Tanfolyamaink a Rogers által alapított iskola elveit követik, az évek során elsajátított sok más ismerettel és tapasztalattal kiegészítve.

Ez a honlap sütiket (cookie) használ. A kérem fogadja el vagy tájékozódjon. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás